Paliwo nie dociera do cylindrów? Iskra jest, rozrusznik działa, a auto … nie bardzo? Może masz problem z zanieczyszczonym lub skorodowanym układem paliwowym? Sprawdź, bo to całkiem realna przyczyna problemu z autem.

Samochody, które przez dłuższy czas stoją bezczynnie, narażone są na korozję nie tylko z zewnątrz, ale też od wewnątrz. Rdzewieje nie tylko nadwozie i elementy podwozia, ale, często, zbiornik paliwa. Nie jest tu wówczas problemem dziura  w baku, przez którą może uchodzić paliwo, ale tak naprawdę problem spowodowany przez drobinki rdzy, które blokują cały układ paliwowy. Okazuje się wówczas, że mimo naładowanego akumulatora, zalanego po korek baku i sprawnego rozrusznika, nie można ruszać auta. Iskra jest, rozrusznik wyje a auto nie chce odpalić. Problem może leżeć pomiędzy wlewem paliwa a cylindrami. Korozja mogła zaatakować bak, przewody paliwowe, pojedynczy element lub wszystkie na raz.

Nie da się ukryć, że stary metal podatny jest na korozję.

O tym wiedzą najlepiej właściciele oldtimerów. Tyle tylko, że człowiek, myśląc “rdza” w kontekście samochodu, rzadko kiedy ma na myśli zbiornik paliwa i układ paliwowy. Tymczasem, wilgoć, która czasem dostaje się do zbiornika, powodować może zatkanie filtra wstępnego, przewodów paliwowych, pompy paliwa czy dysze wtryskiwaczy. Jeśli oryginalne filtry nie spełniają swojej roli, gdyż zatykają się niemal natychmiast po zalaniu paliwa wątpliwej jakości, można zamontować dodatkowe akcesoria, za pompą paliwa, tak, aby zapobiec zatarciu się pompy pracującej na sucho w przypadku zatkania filtra.

Skąd rdza w baku?

Rdza w baku bierze się ze skondensowanej pary wodnej, która zbiera się wtedy, gdy bak nie jest szczelnie wypełniony paliwem. Dodatkowo, dzisiaj paliwo, zawierające bioetanol, absorbuje wodę z otoczenia, więc tak naprawdę sprzyja powstawaniu rdzy wewnątrz baku. Dawniej benzyna nie mieszała się wodą. Woda, jako cięższa od paliwa zbierała się na dnie zbiornika.

Co robić?

Zardzewiały bak należy albo wymienić, albo zainwestować w gruntowny remont. Podczas remontu należy porządnie zagruntować powłoką antykorozyjną wnętrze zbiornika. Co zrobić ze spuszczonym paliwem? Na pewno nie wolno przechowywać go w otwartych naczyniach, ze względu na to, że powstają wówczas łatwopalne opary, co  może być po prostu niebezpieczne. Inny problem z bakiem to niesprawne odpowietrzanie, gdzie w miarę ubywania paliwa wzrasta podciśnienie, które również ma negatywny wpływ na pracę pompy paliwa.

Gdzie jeszcze szukać korozji?

Rdza może również dokładnie zatkać przewody paliwowe, bez względu na to, czy wykonane są fluorokauczuku, plastiku czy metalu. Przewody powinny być szczelne, a w starszych samochodach warto na nie zwrócić szczególną uwagę, ze względu na wspomniany wyżej inny skład chemiczny paliw.

Co warto regularnie sprawdzać w układzie paliwowym? Przede wszystkim trzeba sprawdzić szczelność. Materiał nie powinien być w żaden sposób spękany i skorodowany, a mocowania stabilne i solidne. Należy również kontrolować wydajność pompy paliwa, jej szczelność oraz, w miarę możliwości, stan membrany. Nie bez znaczenia dla układu paliwowego jest stan filtra paliwa, który powinno się wymieniać regularnie.

Im bardziej zadbasz o wnętrze swojego auta, tym dłużej będziesz się nim cieszył. Pamiętaj, że lepiej zrobić drobiazg, niż inwestować w naprawę groźnej awarii.

Share